سبد خرید 0
راه های تقویت سیستم ایمنی

راه های تقویت سیستم ایمنی

سبک زندگی سالم گامی است که در مسیر سالم سازی و تقویت سیستم ایمنی خود برمی‌دارید.

  • رژیم غذایی سالم 

  • ورزش منظم

  • کنترل فشار خون

  • خواب کافی

ورزش منظم یکی از مهمترین مسائل برای داشتن زندگی سالم است. ورزش  سلامت قلبی عروقی را بالا می‌برد، فشار خون را کاهش می‌دهد، به حفظ وزن سالم کمک می‌کند. ورزش هم درست مثل یک رژیم‌غذایی سالم می‌تواند با سلامت انسان و در نتیجه سلامت سیستم ایمنی در ارتباط باشد. حتی می‌تواند با تقویت گردش خون که باعث می‌شود مواد سیستم ایمنی آزادانه در سراسر بدن حرکت کنند و به درستی وظیفه خود را انجام دهند، تاثیر مستقیم‌تری بر تقویت سلامت سیستم ایمنی بدن داشته باشد.

لازم به ذکر است که ورزش علاوه بر فواید جسمانی که دارد مهمترین عامل در از بین بردن افسردگی‌ها و استرس ها است. ثابت شده است كه نرمشهای مداوم روزانه موجب كاهش اضطراب، افسردگی، تنظیم وتعدیل میزان استرس می شود.
عوامل استرس‌­زا موجب می شود که افراد مضطرب معمولا کم­تر استراحت کند، فعالیت های  کمتری داشته و ضمن اینکه بیشتر از رژیم غذایی ناسالمی نیز برخوردار می شود. این رویه در بیمارانی که به ویروس کرونا مبتلا شده اند با توجه به بروز اضطراب و استرس، بیشتر مشاهده می شود و از این رو باید ضمن پیگیری مراحل درمان ، برای تقویت سیستم ایمنی بدن آنان نیز از ادامه رفتارهای استرس زا جلوگیری کرد.(ورزش در دوران قرنطینه کرونا)
عملکرد سیستم ایمنی نقش موثری در مبارزه با ویروس کرونا دارد.این سیستم برای عملکرد موفق به مقدار کافی ویتامین نیاز دارد.
ویتامین های C و D و ریز مغذی های مانند روی آهن و ..اهمیت زیادی در عملکرد موفق سیستم ایمنی دارد.
ویتامین D در تنظیم فعالیت سایر ژن های مرتبط با ایمنی بدن نقش مهمی برعهده دارد.کمبود ویتامین D می‌تواند شکافی در خط مقدم دفاع از بدن ما ایجاد کند و راه را برای ورود باکتری ها و ویروس ها هموار کند؛درحالی که این خط دفاعی درست عمل کند بدن انسان توانایی بسیار زیادی برای دفاع از خود دارد.
ویتامین C خاصیت آنتی اکسیدانی دارد که باعث کاهش التهاب بدن میشود ویتامین C با افزایش سرعت تولید کلاژن در پوست به عنوان اولین سد دفاعی در برابر سایر عوامل خارجی مثل میکروب ها و ویروس ها کمک میکند.
استفاده از برخی داروها در تقویت سیستم ایمنی نقش موثری دارد از جمله قرص ویتامین ث ۱۰۰۰، شربت پرپولیس ساپلاس، شربت زینک پلاس و..
علاوه بر خوردن داروهای مفید برای سیستم ایمنی مواد غذایی هم موجب تقویت سیستم ایمنی میشود؛

  • مرکبات که دارای ویتامین ث زیادی هستند مانند پرتقال،گریپ فروت،نارنگی،لیمو ترش

  • بادام دارای ویتامین E است یک مشت یا یک سوم فنجان میان وعده سالمی برای بهبود سیستم ایمنی است 

  • ماهی چرب:ماهی سالمون ،تن،ساردین و دیگر ماهی هاغنی از اسیدهای چرب امگا ۳ هستند 

  • اسفناج دارای ویتامین C و E است اثر زیادی در سیستم ایمنی دارد ..

  • زنجبیل خاصیت ضد التهابی و آنتی اکسیدانی دارد و بسیار مفید است.

دیدگاه شما
لطفا برای ثبت دیدگاه ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید - ورود به حساب کاربری