سبد خرید 0
بهترین ماسک برای مقابله با کرونا

بهترین ماسک برای مقابله با کرونا

بهترین و بدترین ماسک های صورت برای کرونا (COVID-19) ، رتبه بندی شده بر اساس سطح محافظت آنها و لوازم ساخت ماسک خانگی

ماسک ایده آل صورت ، قطرات تنفسی بزرگ هنگام سرفه یا عطسه مسدود می کند - روش اصلی که افراد ویروس کرونا را به دیگران منتقل می کنند - همراه با ذرات کوچکتر موجود در هوا ، به نام آئروسل ، که هنگام صحبت یا بازدم افراد تولید می شود ترکیب میشوند.

سازمان بهداشت جهانی ماسک های پزشکی را برای کارمندان مراقبت های بهداشتی ، افراد مسن ، افرادی که دارای شرایط بهداشتی زمینه ای هستند و افرادی که آزمایش ویروس کرونا مثبت نشان داده اند یا علائمی را نشان می دهند ، توصیه می کند.

طبق بهداشت جهانی ، افراد سالمی که در این گروه ها قرار ندارند باید از ماسک پارچه ای استفاده کنند. همچنین مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها ماسک های پارچه ای را برای عموم مردم توصیه می کنند.

اما حتی ماسک های پارچه ای نیز متفاوت هستند ، زیرا انواع خاصی بیش از سایرین متخلخل هستند. و به کیفیت پارچه و ضخامت آن بستگی دارد.

طی چند ماه گذشته ، دانشمندان در حال ارزیابی موثرترین مواد ماسک برای به دام انداختن ویروس کرونا بوده اند. در اینجا نتایج آنها از بهترین تا بدترین ذکر شده است:

دو ماسک درجه پزشکی ، N99 و N95 موثرترین در فیلتر کردن ذرات ویروسی هستند.

یک دلیل وجود دارد که آژانس ها ابتدا رزرو ماسک های N99 و N95 را برای کارکنان بهداشت و درمان توصیه می کنند: هر دو محکم در اطراف بینی و دهان مهر و موم می شوند تا ذرات ویروسی بسیار کمی به داخل یا خارج نفوذ کنند. آنها همچنین حاوی الیاف درهم هستند تا پاتوژن های موجود در هوا را فیلتر کنند.

محققان دریافتند که ماسک های N99 پس از 20 دقیقه قرار گرفتن در محیط بسیار آلوده ، خطر ابتلا به بیماری را 94 تا 99 درصد کاهش می دهد. ماسکهای N95 تقریباً به همان میزان محافظت می کنند - در حالی که به حداقل 95 درصد کارایی آن در فیلترهای آئروسل اشاره دارد.

مطالعه اخیر دیگری نیز نشان داد که ماسکهای N95 محافظت بهتری نسبت به ماسکهای جراحی دارند.

ماسک های یکبار مصرف جراحی

به طور کلی ، ماسک های جراحی حدود سه برابر موثر در مسدود کردن آئروسل های حاوی ویروس از ماسک های صورت خانگی هستند 

به طور کلی ، ماسک های جراحی حدود سه برابر موثر در مسدود کردن آئروسل های حاوی ویروس از ماسک های صورت خانگی هستند 

ماسک های "ترکیبی" ایمن ترین گزینه خانگی هستند.

در مقاله اخیر که هنوز مورد بررسی قرار نگرفته است ، محققان در انگلستان تشخیص دادند که ماسکهای "ترکیبی" - ترکیبی از دو لایه پنبه با تعداد 600 نخ با ماده دیگری مانند ابریشم ، نوعی پارچه ابریشمی یا فلانل - فیلتر بیش از 80 درصد ذرات کوچک (کمتر از 300 نانومتر) و بیش از 90 درصد ذرات بزرگتر (بزرگتر از 300 نانومتر) انحام میدهند.

آنها دریافتند که ترکیبی از پنبه و نوعی پارچه ابریشمی بیشترین محافظت را دارد و پس از آن پنبه و فلانل ، پنبه و ابریشم و چهار لایه ابریشم طبیعی ایجاد می شود.

محققان اظهار داشتند که این گزینه ها حتی ممکن است در فیلتر کردن ذرات کوچک بهتر از ماسک N95 باشد ، اگرچه لزوما در فیلتر کردن ذرات بزرگتر نیز بهتر نبودند.

این تیم همچنین دریافت که دو لایه پنبه با تعداد 600 نخ یا دو لایه نوعی پارچه ابریشمی ممکن است در فیلتر کردن ذرات کوچک بهتر از ماسک جراحی باشد.

سه لایه پنبه یا ابریشم نیز بسیار محافظت می کنند.

WHO توصیه می کند ماسک های پارچه ای دارای سه لایه باشند: یک لایه داخلی که جذب می شود ، یک لایه میانی که فیلتر می شود و یک لایه خارجی ساخته شده از یک ماده غیر جاذب مانند پلی استر.

مطالعه دانشگاه ایلینوی که هنوز منتظر بررسی همسالان است ، نشان داد که سه لایه پیراهن ابریشمی یا یک تی شرت 100 درصد نخی ممکن است به همان اندازه محافظت از ماسک درجه پزشکی باشد. ابریشم به طور خاص دارای ویژگی های الکترواستاتیک است که می تواند به دام انداختن ذرات ویروسی کوچکتر کمک کند.

کیسه جارو برقی یک مناسب مانند ماسک های جراحی است.

ژورنال مطالعه عفونت بیمارستان نشان داد که کیسه های جارو برقی (یا فیلترهای جارو برقی که در یک ماسک پارچه ای قرار داده شده اند) پس از 30 ثانیه قرار گرفتن در معرض ویروس کرونا و 83 درصد پس از 20 دقیقه قرار گرفتن در معرض خطر ، خطر ابتلا به عفونت را تا 83 درصد کاهش می دهد. 

محققان دریافتند این ماده تقریباً به اندازه ماسک های جراحی در فیلتر کردن آئروسل مناسب بوده است.

ترجمه از سایت :

https://www.sciencealert.com/some-masks-are-better-than-others-here-they-are-ranked-best-to-worst

دیدگاه شما
لطفا برای ثبت دیدگاه ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید - ورود به حساب کاربری